Na terenie Gminy Krotoszyce odpady komunalne odbierane będą jako zmieszane lub zbierane selektywnie w podziale na „suche” i „mokre”.
Odpady komunalne „suche”, w skład których wejdą odpady surowce wtórne takie jak: papier, tektura, tworzywa sztuczne (w tym wykonane z tworzyw sztucznych opakowania po napojach - tzw. PET, opakowania po kosmetykach, opakowania po chemii gospodarczej), odpady wielomateriałowe (np. kartoniki po sokach, kartony po mleku), metal, butelki i słoiki po napojach i żywności, szklane opakowania po kosmetykach oraz inne odpady typu: szkło ozdobne (np. kryształy), fajans, guma, pieluchy jednorazowe itp.
Z odpadów suchych należy wydzielić odpady spełniające zasady selekcji i gromadzić je w pojemnikach w punktach selektywnej zbiórki odpadów komunalnych usytuowanych w każdej miejscowości na terenie gminy według oznaczeń dla poszczególnych frakcji:
- kolor zielony – dla szkła kolorowego i bezbarwnego
- kolor niebieski – dla papieru i tektury
- kolor żółty – dla tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych, metali
Odpady komunalne „suche” niespełniające zasad selekcji należy gromadzić w pojemniku na terenie nieruchomości oznaczonym jako „suche”
Odpady zmieszane - odbierane są przez podmiot uprawniony.
Odpady komunalne „mokre”, w skład których wejdą odpady kuchenne, resztki i obierki owoców i warzyw, fusy z kawy i herbaty, skorupki jajek, rośliny i ziemię kwiatową, zużyte ręczniki papierowe, zużyte, mokry papier i karton, woreczki i torebki papierowe, zużyte jednorazowe worki do odkurzaczy, pozostałości po domowej "hodowli" zwierząt, trociny, skoszoną trawę, liście i pocięte gałęzie- zbierane w sposób selektywny należy gromadzić w przeznaczonych do tego pojemnikach.
W zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej oraz na terenach ogródków działkowych dopuszcza się zagospodarowanie frakcji, odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów zielonych poprzez kompostowanie pod warunkiem:
- nie stwarzania uciążliwości dla otoczenia
- zarejestrowania kompostownika w Urzędzie Gminy, poprzez złożenie informacji w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Odpady problemowe
System zakłada również selektywne zbieranie na terenie nieruchomości innych odpadów komunalnych, niż wymienione wyżej tj:
- przeterminowane leki i chemikalia
- zużyte baterie i akumulatory
- zużyty sprzęt elektryczny (w tym AGD i RTV) i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe
- odpady budowlane i rozbiórkowe
- zużyte opony
Prowadzenie selektywnego gromadzenia innych odpadów komunalnych odbywa się na terenie wszystkich nieruchomości według następujących zasad:
- przeterminowane leki należy dostarczyć do oznakowanych pojemników zlokalizowanych aptekach i ośrodkach zdrowia na terenie Gminy
- zużyte baterie należy dostarczyć do oznakowanych pojemników zlokalizowanych na terenie gminy lub zgromadzić w przezroczystych workach tak, aby można było zidentyfikować ich zawartość i wystawić w miejscu gromadzenia odpadów w terminie określonym w harmonogramie
- chemikalia i akumulatory należy gromadzić w przezroczystych workach tak, aby można było zidentyfikować ich zawartość i wystawić w miejscu gromadzenia odpadów w terminie określonym w harmonogramie
- zużyty drobny sprzęt elektryczny i elektroniczny należy gromadzić w przezroczystych workach tak, aby można było zidentyfikować jego zawartość i wystawić na pojemniku w miejscu gromadzenia odpadów lub jeżeli sprzęt jest znacznych rozmiarów przygotować do odbioru w miejscu wystawienia pojemników w terminie określonym w harmonogramie
- meble i inne odpady wielkogabarytowe oraz zużyte opony – odbierane będą przez podmiot uprawniony w terminie określonym w harmonogramie
- odpady budowlane i rozbiórkowe należy zbierać w workach lub kontenerach wynajętych od podmiotu uprawnionego. Mniejsze ilości, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót niewymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do właściwego organu można dostarczyć do gminnego punktu zbiórki odpadów komunalnych