We wrześniu zajęcia logopedyczne koncentrowały się na rozwijaniu sprawności aparatu artykulacyjnego, usprawnianiu narządów mowy oraz kształtowaniu prawidłowych nawyków oddechowych i słuchowych. Celem nadrzędnym było przygotowanie dzieci do poprawnej wymowy głosek oraz rozwijanie ogólnej sprawności językowej poprzez zabawy i ćwiczenia logopedyczne dostosowane do wieku.

W ramach gimnastyki buzi i języka dzieci wykonywały różnorodne ćwiczenia usprawniające ruchy języka, warg i policzków. Ćwiczyliśmy m.in. unoszenie i wysuwanie języka („lizanie lizaka”), przesuwanie języka po wargach („malowanie ust”), parskanie jak konik, nadymanie policzków oraz zabawę w „rybkę” i „zajączka”. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach, obserwując swoje ruchy w lusterkach, co dodatkowo motywowało je do dokładnego wykonywania poleceń.

Podczas zabaw dźwiękonaśladowczych doskonaliliśmy słuch fonematyczny oraz umiejętność rozpoznawania i naśladowania dźwięków z otoczenia. Dzieci z radością wcielały się w różne role – zwierząt („miau”, „hau”, „muuu”), pojazdów („brum”, „tu-tuu”), czy odgłosów przyrody („szszsz”, „kap, kap”). Zabawy te sprzyjały rozwijaniu słuchu, rytmu, tempa mowy oraz właściwej intonacji wypowiedzi.

W dalszej części zajęć rozpoczęto ćwiczenia artykulacyjne przygotowujące do wymowy głosek szeregu szumiącego: [sz], [cz]. Dzieci poznawały sposób ułożenia języka, warg i zębów potrzebny do prawidłowej realizacji tych głosek. Utrwalaliśmy dźwięki poprzez zabawy tematyczne, np. „szum morza” (naśladowanie fal – „szszsz”) czy „czary-mary” (powtarzanie słowa „czary” z różną intonacją). Dzieci bawiły się także w tworzenie prostych sylab i wyrazów: sza, szo, szu, cza, czo, czu.

Zajęcia miały formę zabawową, były prowadzone w atmosferze radości i bezpieczeństwa. Dzieci z zainteresowaniem i zaangażowaniem uczestniczyły w ćwiczeniach, chętnie naśladowały dźwięki i podejmowały próby poprawnego artykułowania nowych głosek.

logopedia